top of page
Coumans Juristen 263.jpg
Foto van schrijverCoumans Juristen

KLANT BETAALT FACTUUR NIET: DIT KUN JE DOEN




Wat de reden voor de late betaling van je klant ook is: met dit stappenplan zet je de juiste stappen


1. Check je factuur
Controleer eerst de factuur die je hebt gestuurd. Staan de factuurdatum en betalingstermijn hier duidelijk op? En is de genoemde betalingstermijn ook echt verstreken? Dan kun je de volgende stap nemen.

2. Stuur een betalingsherinnering
Misschien is je factuur per abuis in de spambox terechtgekomen of heeft er een technische fout plaatsgevonden bij de betaling. Het is altijd handig om de ander vriendelijk te herinneren aan het verstrijken van de betalingstermijn.

Stuur je klant een vriendelijke e-mail met het verzoek om de betaling zo spoedig mogelijk te voldoen. Deze herinnering staat ook bekend als een aanmaning of sommatiebrief. Voeg de openstaande factuur als bijlage toe en stel een nieuwe betalingstermijn voor, doorgaans tussen de 8 en 14 dagen.

Indien er meerdere onbetaalde facturen zijn met verstreken betalingstermijnen, overweeg dan een overzicht te maken van alle openstaande factuurbedragen.


3. Bel de klant
Krijg je geen reactie op jouw betalingsherinnering? En is de nieuwe betaaltermijn voorbij? Dan kan het verstandig zijn om je klant te bellen. Zo kun je bijvoorbeeld checken of je betalingsherinnering wel in goede orde is ontvangen.
Hoe vervelend de situatie ook is: probeer ook tijdens dit belletje zakelijk en beleefd te blijven. De kans dat je snel je geld krijgt is dan mogelijk groter.

4. Stel de klant in gebreke
Heeft de particuliere of zakelijke klant nog steeds niet betaald? Dan kun je diegene in gebreke stellen. Dit betekent dat je de ander nog een allerlaatste kans geeft om het bedrag te betalen. De ander krijgt dan nog 14 dagen (bij particuliere klant) of 8 dagen (bij zakelijke klant) om het bedrag te betalen.

5. Scha­kel Coumans Juristen in
Als de betaling nog steeds niet is ontvangen, als de klant weigert de factuur te betalen, of als je hulp nodig hebt bij het opstellen van brieven, is het slim om Coumans Juristen in te schakelen. In het uiterste geval zullen wij een incassoprocedure starten om ervoor te zorgen dat je krijgt waar je recht op hebt.

Voor vragen, neem contact met ons op via coumans@coumansjuristen.nl of 06 123 18 244

bottom of page